خط تبليغي بي‌بي‌سي كمتر از يك هفته تا برگزاري انتخابات مجلس
حماسه

خط تبليغي بي‌بي‌سي كمتر از يك هفته تا برگزاري انتخابات مجلس

رسانه‏های بیگانه اعم از شبکه‏های تلویزیونی ماهواره‎ای، رادیوها، سایت‏های خبری اینترنتی و خبرگزاری‏ها، در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی، همچون ادوار گذشته و البته این بار، با طراحی پیچیده‏تری، به دنبال خبرپراکنی و فضاسازی مسموم در جهت بهره‏گیری و فرصت‏سازی از چالش‏های انتخاباتی پیش ‎‏رو و ضربه‏زدن به جمهوری اسلامی ایران هستند.

BBC فارسی

بنگاه خبرپراکنی BBC فارسی که در چند سال اخیر به شبکه‏ای چندرسانه‏ای تبدیل شده، در آستانه برگزاری انتخاب نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، رویکرد چندلایه‏ای را در مواجهه با این رویداد سیاسی در پیش گرفته است. این رویکرد چند لایه تبلیغی، دو جنبه اساسی دارد که عبارتند از جنبه تبیینی و جنبه تجویزی.

در جنبه تبیینی، BBC فارسی سعی دارد سه لایه تبلیغی را دنبال كند:

لایه یا خط نخست تبلیغی در این حوزه، تأکید بر فرمایشی‏بودن انتخابات نهمین دوره مجلس است که غالباً با عناوینی چون نمایشی‏بودن انتخابات، مشخص‏بودن اکثریت کرسی‏های مجلس از پیش از انتخابات و مانند آنها بیان می‏شود.

لایه دوم نیز تأکید بر به اوج رسیدن اختلافات اصول‏گرایان و برخورد احتمالاً خشونت‏آمیز آن‎ها با یکدیگر در جریان برگزاری انتخابات است که مطابق خط تبلیغی BBC فارسی، تبلور وجود اختلاف در لایه‏های بالایی نظام است.

لایه سوم نیز تأکید و تبلیغ سوت و کور بودن و کم‏رونقی یا بی‏رونقی فضای انتخاباتی مجلس است که مطابق خط تبلیغی BBC، به طور عامدانه از سوی برگزارکنندگان انتخابات پی‏گیری خواهد شد تا جریان انتخابات به محملی برای بروز ناآرامی‏ها و شورش‏های اجتماعی تبدیل نشود.

در مجموع، BBC فارسی در این فاز، سه گزاره ذیل را معمولاً با همین ادبیات و در قالب‏های مختلف تحلیلی، خبردهی، مصاحبه و مانند آنها تکرار می‏کند:

گزاره اول: «رقابت‏های انتخاباتی مجلس در ایران به دلیل صافی شورای نگهبان و ممنوعیت فعالیت احزاب و گرایش‏های غیرخودی، انتخاباتی آزاد و منصفانه نیست» (فرمایشی‏بودن).

گزاره دوم: «به جای رقابت سالم، در این انتخابات شاهد برخوردهای قضایی و امنیتی و جنگ تبلیغاتی و روانی به قصد حذف رقیب خواهیم بود که عمدتاً به رقابت میان جریان حامی رهبری جمهوری اسلامی و جریان حامی ریاست جمهوری قابل تحویل است.»

گزاره سوم: «انتخابات مجلس نهم به گونه‏ای هدفمند و برنامه‏ریزی شده، انتخاباتی کم‏رونق خواهد بود تا با کمترین چالش امنیتی، بیشترین بهره سیاسی از آن گرفته شود و در عین حال، آمار مشارکت‏کنندگان بیش از حد واقعی اعلام خواهد شد.»

در جنبه تجویزی، گویندگان و تحلیل‏گران BBC فارسی به گونه‎ای غیرمستقیم و حتی در موارد بسیاری، مستقیم، بر لزوم تحریم انتخابات از سوی مردم، اعم از تحریم فعال یا منفعلانه تأکید می‏کنند.

مقصود از تحریم فعال، غالباً نوعی تحریم همراه با تشویق دیگران به این گزینه از طریق دیوارنویسی، اسکانس‏نویسی، برگزاری کمپین‏ها و مانند آنهاست و تحریم منفعلانه نیز صرف رأی ندادن را شامل می‎‏شود.

نکته مهم این است که BBC فارسی، این لایه‎های چندگانه تبلیغی را عمدتاً از زبان مهمانان و تحلیل‏گران مدعو خود که اغلب شامل فعالان سیاسی و روزنامه‏نگارانی می‏شوند که پس از انتخابات ریاست جمهوری گذشته به خارج از کشور سفر کرده‏اند، پی‏گیری می‏کند و در این چارچوب، تلاش وافری دارد تا اعلام شرکت نكردن اصلاح‏طلبان داخلی در انتخابات را به منزله نوعی تحریم انتخابات از سوی آنها جلوه دهد.

 

مطالب مرتبط:

گزارش اول/ سه هدف عمده غرب از القاي جنگ قدرت در آستانه انتخابات مجلس ايران

گزارش دوم/ نظر جريان فتنه و طيف متمايل به آن درباره تحريم انتخابات/ انگيزه غرب از وزن دادن به گروه‌هاي تحريمي چيست؟

گزارش سوم/ تلاش غرب براي بازتوليد ادبيات فتنه از زبان اصول‌گرايان، القاي انتخابات فرمايشي براي مشاركت حداقلي و اعلام نظرسنجي‌هاي جعلي

گزارش چهارم/ هشدار مجدد رهبر انقلاب در مورد توطئه‌هاي انتخاباتي دشمن/ مهم‌ترين ركن هدف در چالش امنيتي مورد نظر غرب چيست؟

گزارش پنجم/ طراحي ضد انقلاب براي لوث كردن مشاركت در انتخابات مجلس چيست؟

گزارش ششم/ كارهايي كه كانديداها بايد به‌جاي كاغذ ديواري كردن در و ديوار شهر بكنند!

گزارش هفتم/ 10 كاري كه كانديداها مي‌توانند براي كور كردن خط تحريم دشمن بكنند

گزارش هشتم/ چشم طمع دشمن به اولين انتخابات بعد از فتنه با قوم‌گرايي و سياه‌نمايي

گزارش 9/ جريان‌هاي سياسي چگونه ممكن است آتش‌تهيه توطئه امنيتي دشمن شوند

گزارش 10/ نقش وعده‌هاي غيرمنطقي و تنش‌هاي قومي در بحران‌هاي امنيتي انتخابات

گزارش 11/ ارزش امنیتی انتخابات مجلس برای بیگانگان و جریان‏های ضد انقلاب

منبع :رجانيوز


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 7 اسفند 1390برچسب:, :: 5:38 :: توسط : سرباز گمنام

درباره وبلاگ
حضرت حیدر به نام فاطمه حساس بود خلقت از روز ازل مدیون عطر یاس بود ای که بستی راه را در کوچه ها بر فاطمه گردنت را می شکست آنجا اگر عباس بود.
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ُ و آدرس raheshahadat.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






ورود اعضا:

آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 77
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1

.